Etiketter

Babel fish (23) Film (10) Inkido (3) Litteratur (9) Musikk (2) Scrappings (7)

onsdag 16. mars 2011

Den "gode" vampyren

Den gode vampyren ser ut til å ha blitt en trend. Ok, så har jeg fått litt blod på tann i det siste, men til mitt forsvar startet min fasinasjon på 90-tallet med serien Buffy the Vampireslayer. Hvor hun faller for den gode vampyren Angel, som i motsetning til andre vampyrer hadde en sjel. Som han mister og får igjen ... uansett han var mystisk, høy, mørk og kjekk. Ja, for ikke å nevne er han litt eh, skal vi si dyster.




Tiden gikk og så kom jeg over Bill Compton (True Blood),



 Stefan Salvatore (Vampire diaries),


og Edward Cullen (Twilight) 


Det merkelige er at beskrivelsen på Angel passer stort sett på dem alle...... minus det der med sjel. Det andre fasinerende er at i to av disse seriene er det en ikke fullt så uskyldig vampyr som også tiltrekker..... fordi han viser litt godhet (innbiller man seg)


Eric Northman (True Blood)

og Damon Salvatore(Vampire diaries)

Spørsmålet jeg da stiller er: hva er det med oss kvinner (jenter) som tiltrekkes av disse skumle typene? Er det drømmen om den ultimate beskytteren som er snill mot oss og slem mot andre? Er det ideen om at vi kan forandre en mann, et gudekompleks som gjør det? Eller er vi samlere av sjeldne eksemplarer? Hva vet vel jeg.

Det eneste jeg vet er at jeg liker fantasien godt.....

Ingen kommentarer: